Find vej: Forside » Artikler » DSV Transport kræver lønsomhed i alle led - DSVM Group vælger Visma Transportløsning

DSV Transport kræver lønsomhed i alle led - DSVM Group vælger Visma Transportløsning

Lagt på landtransport.dk den 11-04-2013 af webmaster

Ny IT-transportløsning fra Visma reducerer både papir, gule sedler og fejlmuligheder samtidig med, at det skaber transparens og sikrer mere effektiv fakturering. Resultat: Løsningen skaber en mere transparent oplevelse for kunden,og investeringen sikrer bedre indtjening til DSV Transport fra dag ét!

De fleste ved, at transport- og fragtbranchen er presset på indtjeningen. Det er de små marginer, der gør forskellen mellem succes og fiasko i branchen. DSV Transport er en af de større transportvirksomheder, hvor volumen er en af parametrene for virksomhedens økonomiske succes, men ekstrem omkostningsbevidsthed og fokus på detaljen er to andre.

- Ret beset er transport en enkel ydelse. En vare skal fragtes fra A til B, og den transport skaber i sig selv ikke værdi til varen eller for kunden. Derfor skal transportøren være præcis og pålidelig med leverancen og med en hurtig, effektiv og overskuelig fakturering til kunden, siger IT-projektleder Johannes Pedersen hos DSVM Group, som DSV Transport er en del af.

IT-systemet skal understøtte forretningen

En af forudsætningerne for en præcis fakturering er blandt andet et stærkt booking- og ordresystem, der er gennemskueligt for både kunderne og for transportøren selv. Og så skal transportøren kunne optimere logistikken ved konstant at have et overblik over, hvilke biler, der risikerer at køre med tomt lad, så de kan blive fyldt op.

- De dyreste kilometer er dem, hvor bilerne kører med uudnyttede kvadratmeter eller kubikmeter rundt på vejene, så vi er afhængige af et system, der giver os et real time-overblik over vognparken, så vi kan optimere bilerne. Bilerne skal bookes, så de konstant er fyldte og det skal vores IT-systemer hjælpe os med. Det er et ekstremt vigtigt element, for at vi kan fastholde vores konkurrencedygtighed i markedet, understreger Johannes Pedersen.

Lotus Notes på pension

Efter 20 år med samme grundsystem var DSV Transports Lotus Notes-baserede system ved at være udtjent og krævede uforholdsmæssig meget vedligeholdelse og support. En support, der blev sværere og sværere at få i takt med, at kompetencerne i markedet begyndte at svinde.

Derfor afsøgte DSV Transport markedet og fandt en leverandør, der angiveligt skulle kunne løfte opgaven. Det viste sig imidlertid, at systemet ikke kunne opfylde kravene, og så måtte en ny proces i gang. Den endte med Visma, der tilbød en transportbrancheløsning baseret på Visma Business ERP og SuperOffice CRM, der nu er blevet integreret med DSV Transports økonomisystem, som i første omgang blev bibeholdt.

Alle forandringer er svære

- Alle forandringer er svære, og vores medarbejdere har arbejdet i det gode, gamle Lotus Notes-baserede system i mere end 20 år, så jeg ville lyve, hvis jeg påstod, at det nye system vakte jubel, da vi præsenterede det. Uanset, hvor mange klager, jeg efterhånden fik over det gamle.

- Men der gik kun et par dage, så var skepsis vendt til smil, og i dag har medarbejderne virkelig taget det nye system til sig, fastslår Johannes Pedersen, der som ansvarlig projektleder står direkte i skudlinien, når kollegerne giver såvel positiv som negativ feedback.

- Som så mange andre IT-systemer fra midten af 1990erne var vores gamle system noget, vi havde udviklet selv sammen med nogle eksterne konsulenter, siger Johannes Pedersen.

Fremtidssikret løsning og samarbejdspartner

Udover fordelene ved den nye løsning, har valget af Visma som leverandør også været en positiv oplevelse.

- Vi kan ikke være afhængige af en enkelt eller ganske få personer. Dertil er vores IT-system ganske enkelt for kritisk for vores forretning, fastslår Johannes Pedersen og uddyber:

- For at blive leverandør til DSVM Group er det en forudsætning, at vi også kan se en fremtid med den pågældende og at vedkommende er mere en samarbejdspartner end en leverandør. Det kriterium lever Visma som nordisk spiller op til og vi ved, at vi altid kan få kompetent support, når vi har behov.

- Derudover ved vi, at vores system nu er fremtidssikret til næste fase med mobile løsninger, der er lige om hjørnet, siger Johannes Pedersen, der også fremhæver fleksibiliteten i opbygningen som en væsentlig årsag til, at valget faldt på Vismas Transportløsning, der som udgangspunkt er en standardløsning, men som let kan tilpasses den enkelte transportvirksomheds behov.

Således er der til DSV Transport udviklet løsninger til de forskellige afdelingstyper i virksomheden, såsom entreprenør, kran, blok, korn/foder og specialtransport.

Kort proces

Johannes Pedersen kan endnu ikke kan sige, hvor meget den nye Transportløsning fra Visma konkret bidrager med på bundlinien.

- Vi har knap nok fået systemet implementeret i alle kroge af koncernen endnu, men indtil videre kan jeg konstatere, at de daglige bruger melder tilbage, at det er meget brugervenligt og at vi har reduceret mængden af papir og gule sedler, hvilket betyder færre fejlmuligheder. Hele klargøringen af afregningen til vognmænd og leverandører foretages i en og samme arbejdsgang, ligesom afregninger og fakturering udskrives i én arbejdsgang. Det er utrolig effektivt, så dét alene er en indikation af, at vi har fået et system, der understøtter forretningen og gør vores processer mere effektive og fastholder vores konkurrencefordel i markedet, mener Johannes Pedersen.

Bedre kundeoplevelse

- Dertil kommer en forbedret kundeoplevelse, for nu kan en kollega, der sidder bag skærmen på et af vores kontorer med det samme se tilbuddet fra en sælger til en kunde. Derfor bliver samtalen mere nærværende og muligheden for misforståelser reduceres. Så selvom et IT-system egentlig har med tal og data at gøre, så er det faktisk også et værktøj til at opnå bedre kommunikation med vores kunder, konstaterer Johannes Pedersen.

Fakta om DSVM Group:
DSVM Group AB er en af de førende nordiske leverandører af jordrens, genbrug og råstoffer, med tilhørende transportydelser/totalleverancer.
Aktiviteten blev grundlagt i 1976 af ti selvstændige vognmænd og den tidligere bestyrelsesformand Leif Tullberg.
Senere blev aktiviteterne samlet i en selvstændig division og i 2004 solgt til Private Equity fonden Triton.
Koncernen beskæftiger ca. 900 medarbejdere og omsætter årligt for ca. 3,8 mia. kr.

Fakta om Visma
Visma er Nordens førende leverandør inden for outsourcing af HR-, løn-, økonomifunktionen samt inkasso og forretningskritiske it-løsninger.
Virksomhedens kunder er såvel små enkeltmandsvirksomheder som mellemstore og helt store virksomheder inden for både den private og offentlige sektor.
Vismas løsninger effektiviserer arbejdsprocesserne, og gør virksomhederne mere konkurrencedygtige.
I Danmark har Visma flere end 400 medarbejdere fordelt på kontorer i Hellerup, Herlev, Kolding og Odense.
På nordisk plan beskæftiger Visma flere end 5.000 ansatte og omsætter for godt 5 mia. NOK.

Billedtekst:
Vismas Transportløsning reducerer både papir, gule sedler og fejlmuligheder samtidig med, at det skaber transparens for kunderne og sikrer mere effektiv fakturering, fortæller projektleder Johannes Pedersen fra DSVM Group.