Find vej: Forside » Artikler » Ny Ford Transit Courier med klassens bedste økonomi og lastekapacitet

Ny Ford Transit Courier med klassens bedste økonomi og lastekapacitet

Lagt på landtransport.dk den 14-05-2014 af webmaster

Fords nye, lille varebil, Ford Transit Courier, der lander hos de danske Ford-forhandlere efter sommerferien, er både en lille og en stor varebil. Op til 26,3 km/l og 10 procent større lastekapacitet end konkurrenterne. Fords nye, lille varebil, Ford Transit Courier, der lander hos de danske Ford-forhandlere efter sommerferien, er både en lille og en stor varebil. Det er den hidtil mindste Transit, Ford har produceret. Men i en direkte sammenligning med de nærmeste konkurrenter i klassen for kompakte varebiler har den med sit 2,3 kubikmeter store varerum ikke desto mindre 10 procent større lastekapacitet.

Samtidig leverer den nye Courier brændstoføkonomi i særklasse. I udgaven med 1,6 liters Durarorq TDCi-motor med 95 hk er det muligt at køre op til 26,3 kilometer på én liter diesel. Det giver en CO2-udledning på beskedne 100 gram pr kørt kilometer. På benzin-siden leverer den flere gange prisvindende 1,0 EcoBoost-motor med 100 hk henholdsvis 19,2 km/l og 119 gram CO2 pr. kørt kilometer.

Den praktiske mini-varebil udmærker sig også ved at hæve den teknologiske barre i klassen med nye sikkerhedsfunktioner og SYNC – Fords stemmestyrede kommunikationssystem med indbygget, automatisk nødopkald.

-Den nye Transit Courier er en økonomisk arbejdshest, som sætter en hel ny standard for brændstoføkonomi og lasteevne. Den er skabt til en travl hverdag i storbyen og vi glæder os naturligvis over at kunne tilbyde alle de velkendte Transit-dyder til en helt ny gruppe af kunder, siger Paulo Giantaglia, som er Fords chefingeniør bag Transit Courier.

Økonomi, økonomi, økonomi

Den nye Transit Courier er først og fremmest skabt med henblik på pålidelig og fleksibel transport samt lave driftsomkostninger. Alle motorvarianter har et serviceinterval på 30.000 km eller et helt års kørsel, ligesom Transit Courier er designet for nem, hurtig og økonomisk service. Kofangere og sidebeskyttere er designet for at undgå skader på bilens lak og karosseri og, sammen med lygternes høje placering, sikrer det kunderne mod storbyens mange småskader og ekstraregninger på forsikringens selvrisiko. Ford EasyFuel sikrer mod forkert brændstof i tanken.

Den nye Courier har været udsat for omfattende ”mishandling” inden introduktionen. Ford har testet Transit Courier over mere end 1,6 millioner kilometer under alle tænkelige forhold, og samtlige døre er blevet åbnet og smækket mere 250.000 gange for at sikre, at Transit Courier er klar til virkelighedens strabadser.

Masser af praktisk lastekapacitet

Lastrummet i den nye Transit Courier er 1,62 meter dybt ved gulvhøjde og skydedørene har en laståbning på hele 453 mm. Seks fastgørelsespunkter i gulv og vægge gør det nemt at sikre lasten, ligesom Transit Courier er forberedt til fastgørelse af reoler op langs siderne. Og hvis man vil have ekstra god arbejdsbelysning, er der mulighed for at vælge LED-lys til varerummet.

Med en max nyttelast på 554 kilo er der mulighed for at transportere rigtig mange, forskellige genstande og varer, inklusiv en standard europalle. De asymmetriske bagdøre kan åbnes op i en vinkel på 158 grader, ligesom det er muligt at vælge dobbelte skydedør i hver side.

Førerkabinen er indrettet som et mobilt kontor med masser af praktisk aflægningsplads, heriblandt en stor centerkonsol med plads til A4-formater og små laptops samt en overliggende hylde i hele kabinens bredde og skuffer under sæderne. MyFord Dock oplader mobilen og andre digitale enheder og sikrer håndfri kørsel. Bakkamera integreret i bakspejlet sikrer maksimalt udsyn, når der bakkes.

Dynamisk som en personbil

Transit Couriers praktiske dyder efterlader ikke køreglæden i skyggen. Chassis, styretøj og affjedring er designet for en direkte og dynamisk køreoplevelse, uanset om der er læs på eller ej.

Udover SYNC med automatisk nødopkald, er der mulighed for at vælge automatisk fartbegrænser og dæktryks-kontrol. Det elektroniske stabilitetssystem inkluderer Hill Start Assist, Traction Control og et system, der minimerer risikoen for, at bilen vælter rundt på taget. Fører og passager er beskyttet af konventionelle airbags og sideairbags.

Priserne for Ford Transit Courier med 1,0 EcoBoost benzin-motor med 100 hk starter ved kr. 101.804. Tilsvarende kan man få en 1,6 TDCi med 95 hk til kr. 98.552 og en 1,5 TDCi med 75 hk for kr. 92.479. Priserne er ex moms og levering.

Hent fotos og se ydereligere informationer om den nye Ford Transit Courier: www.transitcourier.fordmedia.eu